Bewegingen April 2010

 

Vergelijking tussen de periode Apr 2009 en 2010

April
2009
2010
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
219
201
-8,22%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Apr 2009 en 2010

2009
2010
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
946
1.023
+8,13%

Commentaar:

Zoals verwacht waren de trafiekcijfers voor de maand april 2010 bar slecht.
Het stopzetten van alle activiteiten vanaf 10 april door MK Airlines betekende voor de luchthaven Oostende-Brugge een zware klap.

De klanten van MKA dienden de eerste dagen gebruik te maken van de beschikbaarheid van andere vervoerders, wat resulteerde in het overbrengen van de vracht naar andere luchthavens: Luik, Luxemburg, Brussel enz.

Net op het ogenblik, dat - in samenwerking met de luchthavenautoriteiten - alternatieven voor Oostende uitgewerkt werden, barstte de IJslandse vulkaan met een onmogelijke naam uit, met alle gevolgen vandien voor de Europese luchtvaart. Wegens het vliegverbod in het Europese luchtruim, diende ook Oostende-Brugge technisch werkloos te blijven.

Opnieuw moesten de klanten naar noodoplossingen grijpen en werd de dringendste vracht overgebracht via Zuid Europa. Ook het passagiersverkeer lag lam. De touroperators dienden hun klanten met bussen via Zuid Europa te repatriëren of tot bestemming te vervoeren. Pas vanaf 19 april kwam het luchtverkeer met mondjesmaat opnieuw op gang. Het duurde echter bijna een week tot alle vliegtuigen opnieuw een normaal schema konden vliegen.

In vergelijking met april 2009 zagen we 8,22% minder commerciële bewegingen, doch t.o.v. maart 2010 was dat een daling met 27,5%.

Nog steeds beschikken we niet over de echte cijfers, maar er valt niet te twijfelen aan het feit dat april 2010 de slechtste in jaren geweest is.
Uiteraard zullen sommigen de feiten volledig uit hun context nemen en subjectieve conclusies trekken. Beide oorzaken voor de trafiekdaling hebben ze reeds toegejuicht uit puur egocentrisch oogpunt.

REPLO vzw kan alleen maar vaststellen, dat de luchthaven ca. 2 weken uiterst stil lag vanwege externe oorzaken.
Toch willen we hierbij een kanttekening maken: het gedeeltelijk verlies aan vracht vanwege het wegvallen van MK Airlines was reeds een tijd te voorzien. Herhaaldelijk heeft REPLO vzw het Vlaams Gewest gewezen op de kwetsbaarheid van de luchthaven wegens een te beperkt aantal klanten. Net enkele dagen voor de stopzetting van de Britse vrachtmaatschappij hadden we nog een brief gericht aan Mevrouw Hilde Crevits, Vlaams Minister van Verkeer, om opnieuw haar aandacht te trekken voor o.a. dit probleem. Actueler kon ons schrijven niet zijn.